La matança dels innocents

La matança dels innocents

La matança dels innocents

Rosario de Velasco Belausteguigoitia (Madrid, 1904 - Barcelona, 1991)

Rosario de Velasco continua sent una de les artistes més desconegudes dels anys 30 a Espanya. La seua formació acadèmica a Madrid es va produir al costat de Fernando Álvarez de Sotomayor i, sobretot, va ser fruit de la seua àvida curiositat pel Novecento italià i la Nova Objectivitat alemanya. Este interés li va arribar filtrat a través de les revistes i de la contemplació de l'obra d'autors com Carlo Carrà, Felice Casorati i Ardengo Soffici en el Palau d'Exposicions del Retiro en 1928.

El seu acostament a les idees de la Falange Espanyola de les JONS i de José Antonio Primo de Rivera la va portar a col·laborar amb la revista Vértice entre 1937 i 1946, on va il·lustrar la ideologia del nou règim. En este context s'ha de situar la pintura La matança dels innocents (1936), en la qual Rosario de Velasco va utilitzar una temàtica religiosa per a elaborar una obra de clar contingut polític realitzada amb la finalitat de mobilitzar la societat. L'obra es va presentar en l'Exposició Nacional de Belles Arts inaugurada el 4 de juliol de 1936 pel president de la República, Manuel Azaña, en el Palau de Cristall de Madrid.

Esta deriva del realisme cap a l'acció política va ser una tendència freqüent en un moment convuls de la història d'Espanya en el qual l'art es va posar al servei de la propaganda. No obstant això, mentre que amb la democràcia es va recuperar als artistes republicans exiliats i oblidats, Rosario de Velasco va ser ignorada tant pel seu gènere com per la seua ideologia. La riuada de 1957 no va fer sinó aprofundir en la marginació de La matança dels innocents i va deixar el quadre durant anys cobert de fang i amb marques d'aigua. La magnífica i pertorbadora obra va ser atribuïda a Ricard Verde sobre la base del monograma amb el qual Rosario de Velasco firmava les seues obres, amb les inicials del seu nom, RV, fins que en 1995 va ser retornada la seua autoria a l'artista.

 

Inscripcions: «RĐV» (Firmat. Lateral esquerre)

Datació:

1936

Tècnica:

Oli sobre tela

Dimensions:

164 x 167,5 cm

Número d'inventari:

4240