Francesc de Moncada, III marqués d'Aytona

Anton van Dyck (Anvers, 1599 - Londres, 1641)

Francesc de Moncada i Moncada (València, 1586 - Goch, Alemanya 1635), III marqués d'Aytona, va desenvolupar una intensa carrera militar i diplomàtica. Va ser ambaixador de Felip IV a Viena i conseller de la infanta Isabel Clara Eugenia a Brussel·les. A Flandes va ser nomenat Comandant Cap de la flota en 1630, Capità General de les forces terrestres i, en 1633, després de la mort de l'Arxiduquessa, va ocupar el càrrec de Governador dels Països Baixos fins a l'arribada del Cardenal-Infant Ferran d'Àustria. L'alliberament de Breda (1625) va ser un dels seus majors triomfs militars. En 1635 va acompanyar el Cardenal-Infant en la seua expedició al Comtat de Clèves, on va morir sobtadament a causa d'unes febres en el camp de Goch.

Este llenç, que va pertànyer a la col·lecció valenciana del coronel Montesinos, és obra d'Anton van Dyck, gran retratista de l'aristocràcia, i va ser realitzat en la tardor de 1634, després del nomenament de Francesc de Moncada com a governador. La pintura presenta el retratat de front, porta armadura completa i una banda roja cenyida al braç esquerre segons el costum dels capitans generals espanyols, i recolza la seua mà dreta sobre el bastó de comandament amb un port que evidencia la importància de la seua persona, mentre cavalca sobre un cavall blanc de llargues crineres que avança al trot.

Una versió idèntica del mateix pintor es troba en el Museu del Louvre. El llenç del Museu de Belles Arts de València, que igual que el del Louvre no està signat, degué estar a València des de temps remots, potser en la pròpia família del retratat, nascut a València en 1586. La seua procedència es documenta en la col·lecció de Manuel Montesinos Molina en el segle XVIII (recollit en el seu catàleg de 1850: «Retrato de Don Francisco de Moncada, Marqués de Aytona»), i va ser llegat al Museu pels seus hereus, Montesinos Checa i Trénor Montesinos, en 1941. De pinzellada llarga i fluida, este retrat de qualitat no desmereix tècnicament de l'exemplar del Louvre, que va arribar a París en 1798, procedent de la col·lecció del príncep Braschi de Roma.

Descobrix alguns dels detalls inapreciables per l'ull humà d'esta obra > VEURE GIGAPIXEL

Datació:

Tècnica:

Oli sobre tela

Dimensions:

Número d'inventari:

Procedència:

Llegat de las famílies Montesinos Checa i Trénor Montesinos (1941)