Natura morta amb fruitera de ceràmica

Natura morta amb fruitera de ceràmica

Natura morta amb fruitera de ceràmica

Tomás Yepes (València, ca. 1595 - 1674)

La personalitat de Tomàs Yepes en la València siscentista adquirix un valor singular per la seua dedicació quasi exclusiva a la natura morta, gènere en el qual demostra excel·lents dots aconseguint un estil molt personal. No hi ha notícies directes de l'origen de l'artista, encara que el seu primer biògraf, Marcos Antonio de Orellana, el suposa natural del Regne de València. La seua data de naixement s'ha pogut comprovar amb documentació d'arxiu, a partir de la declaració com a testimoni del mateix Yepes en un procés davant la justícia civil en 1659, en la qual va dir tindre seixanta-un anys, per la qual cosa el seu naixement ha de datar-se en 1598. La seua aparició en l'ambient artístic valencià data del 16 d'octubre de 1616, quan Tomás Yepes s'inscriu en el Col·legi de Pintors. 

En la seua joventut degué conéixer els quadres de natures mortes que van pertànyer a l'arquebisbe Joan de Ribera i van ser venuts en pública subhasta després de la seua mort en 1611. D'altra banda consta que va estar casat amb Anna Heres, filla de l'escultor autor de la talla del cadirat del cor del Reial Col·legi Seminari de Corpus Christi, fundació amb la qual Yepes va mantindre tractes al llarg de la seua vida. La sospita que pogué viatjar a Castella i conéixer obres de Van der Hamen, Loarte o Sánchez Cotán, s'ha adduït per a explicar la seua formació de bodegonista. El seu primer llenç signat conegut és de 1642, però ja en 1632 s'esmentaven quadres seus de fruites.

Aquest llenç presenta com a element principal un gran bol de ceràmica de Delft, decorat en la seua superfície amb una marina, replet de prunes, peres i pomes, i que descansa sobre un ampit d'ornamentació classicista, retallat sobre un fons d'ampli paisatge amb un efecte de trompe l'oeil. El bol ceràmic està resolt amb habilitat, ressaltant l'afilat bord del recipient mitjançant una subtil línia discontínua blanca.

Datació:

ca. 1645

Tècnica:

Oli sobre tela

Dimensions:

68,2 x 91,5 cm

Número d'inventari:

3/96

Procedència:

Adquisició del Ministeri d'Educació i Cultura (1996)