Visualització de contingut web

El Museu viatja

El Museu de Belles Arts de València rep nombroses peticions de préstec d'obres per a exposicions temporals. Amb la participació de les nostres obres en exposicions en tot el món donem a conéixer el patrimoni valencià i el fem més accessible, a més d'enriquir el coneixement de la col·lecció permanent del Museu.

« Ves enrere

Llum i ombra. Goya i el realisme espanyol

Llum i ombra. Goya i el realisme espanyol

08.10.2025 - 11.01.2026
BOZAR/Palais des Beaux-Arts, Brussel·les (Bèlgica)

Francisco de Goya, figura capital de la modernitat, protagonitza la gran exposició inaugural del projecte EUROPALIA ESPAÑA, biennal que aconseguix enguany la seua 30 edició i que se celebra a Bèlgica fins a febrer de 2026. Llum i ombra recupera el radical llegat de Goya a través de l'obra de més de setanta artistes espanyols de diferents generacions, que dialoguen amb el mestre al voltant de les fites i transformacions de la història recent del país. La mostra, comissariada per Rocío Gracia Ipiña i Leticia Sastre Sánchez, recorre tres segles de creació i identitat nacional i proposa una mirada transversal des del segle XVIII fins al XXI, amb obres que aborden la sàtira, l'abstracció, la cultura popular i la crítica política.

Goya i allò «goyesco» definixen tot un gènere en l'art occidental. El seu realisme i la força evocadora dels seus gravats, retrats i escenes populars han inspirat a generacions posteriors —des de Picasso o Saura, fins a creadors contemporanis que exploren la vigència de l'artista a través de nous llenguatges visuals, sonors i literaris. L'exposició reunix gravats i pintures de Goya procedents de col·leccions internacionals de referència i els posa en diàleg amb obres dels seus contemporanis i d'artistes posteriors, fins a arribar a creadors actuals —Asunción Molinos Gordo, Francisco López, Albert Serra, entre altres— demostrant l'actualitat del llegat de Goya en la creació i reflexió intel·lectual espanyola.

El Museu de Belles Arts de València ha cedit en préstec el Retrat de Francisco Bayeu (Inv. 582), oli sobre tela realitzat per Goya en 1786.