El Museu de Belles Arts de València rep en donació una pintura de Francisco Lozano

València (14.02.2023). El Museu de Belles Arts de València ha rebut en donació una pintura de Francisco Lozano Sanchis (Antella, 1912 - València, 2000), el gran paisatgista valencià del segle XX, que ha sigut donada a la Generalitat per al Museu de Belles Arts de València per la seua filla, l'actriu Teresa Lozano Mompó.

L'obra, Paisatge d'Alacant, és un oli sobre tela (111,5 x 167,5 cm), realitzat cap a 1960, que correspon al millor de la producció de maduresa del pintor.

El Museu de Belles Arts de València custodia diversos paisatges de Francisco Lozano (sis olis sobre tela) que permeten realitzar un seguiment de la seua evolució i de les riques suggestions dels seus paisatges, tots ells d'una rotunda modernitat, estètica d'avantguarda i innegable mediterraneisme. Gràcies a la donació realitzada per Teresa Lozano l'any 2022, el Museu enriqueix el seu corpus d'obres de l'artista valencià.

Amb motiu d'aquesta donació, el Museu de Belles Arts de València mostra des de hui una xicoteta exposició amb diverses obres de Francisco Lozano de la seua col·lecció que podrà ser visitada pel públic en la primera planta del centre.

El director del Museu de Belles Arts de València, Pablo González Tornel, ha agraït personalment la generositat de Teresa Lozano i ha destacat que «la implicació de la societat civil en l'enriquiment del patrimoni dels museus públics és un acte de filantropia que ha de ser sempre reconegut».

Igualment, ha assenyalat que «el llenç donat per Teresa Lozano és el més significatiu de tots els pintats pel seu pare que conserva el Museu de Belles Arts, i la seua exhibició retorna a Francisco Lozano l'important paper que va exercir en les arts del segle XX». González Tornel ha subratllat que «Lozano és un dels paisatgistes contemporani més rellevants d'Espanya i, amb Genaro Lahuerta o Juan Bautista Porcar, mostra la modernitat de la pintura valenciana actual».

Francisco Lozano (1912-2000)

Format en la tradició acadèmica, el pintor Francisco Lozano va saber evolucionar cap a una estètica d'avantguarda i va crear un estil molt personal. En la seua evolució va ser capital la seua estada en la Residència de Pintors de l'Alhambra (1933), on la seua paleta es va impregnar d'una nova llum més brillant i acolorida. La seua posterior presència a Madrid li va permetre contactar amb la vida artística i intel·lectual de la capital i visitar tant el Museu del Prado com les galeries més modernes del moment.

A partir dels anys 40 Lozano va renovar la pintura de paisatge, caracteritzada pel protagonisme de la llum, el color intens i enquadraments molt personals. L'èxit de la seua producció es va sancionar amb l'obtenció de la primera medalla en l'Exposició Nacional de Belles Arts en 1952, un premi que li va permetre una pensió del Govern francés a París. Ací va coincidir amb pintors ja consagrats com Picasso, Cossío i Quirós, i també amb joves artistes abstractes com Pollock, Rothko o Klee.

La seua tornada a València i la seua adscripció a l'àmbit universitari com a catedràtic de Colorit a l'Escola de Belles Arts li va permetre reflexionar i aprofundir en la seua pintura de paisatge, convertint-se en una figura de gran prestigi en el món cultural valencià.