Comunicació
El Museu de Belles Arts de València presenta la seua programació expositiva de 2025
El Museu de Belles Arts de València presenta la seua programació expositiva de 2025
València (12.12.2024). El Museu de Belles Arts de València ha presentat la programació per a l'any 2025 amb quatre exposicions temporals en les quals s'aprofundirà en el coneixement d'un dels gèneres pictòrics més representatius de la tradició occidental, la natura morta; en la figuració contemporània; en la revisió d'una de les grans figures del barroc espanyol, Pedro Orrente; i en una selecció d'obres mestres de la Col·lecció BBVA.
La programació ha sigut presentada per la secretària autonòmica de Cultura, Pilar Tébar, i el director del Museu de Belles Arts, Pablo González Tornel, qui ha anat desgranant els detalls de les quatre exposicions temporals que es mostraran en el centre artístic en 2025.
Per la seua banda, el director del Museu de Belles Arts de València ha indicat que la programació del Belles Arts per a 2025 "es basa en l'excel·lència de les obres de Zurbarán, Goya, Zuloaga o Sorolla".
Així, ha afirmat que les mostres sobre natures mortes i florers de la Col·lecció Masaveu, l'exposició dedicada a Orrente i la presència de la Col·lecció BBVA "oferiran a València el millor de l'art clàssic europeu", mentres que l'obra de Santiago Ydáñez "traslladarà el món clàssic a una visió contemporània".
Les exposicions de l'any 2025 en el Museu de Belles Arts de València
La primera mostra, Col·lecció Masaveu: Objecte i naturalesa. Natures mortes i florers dels segles XVII-XVIII (6 de març - 15 de juny), realitzada en col·laboració amb la Fundación María Cristina Masaveu Peterson i comissariada per Ángel Aterido (Universitat Complutense de Madrid), recorre l'esdevenir del gènere de la natura morta a Espanya a través de les obres pertanyents a la Col·lecció Masaveu.
En esta exposició es reunix una selecció significativa, centrada en les seues peces més excel·lents del Barroc i la Il·lustració, a través de la que s'oferix un panorama representatiu de l'origen i l'evolució d'un dels assumptes pictòrics més estesos en la tradició occidental amb obres d'autors com Juan de Zurbarán, Juan de Arellano o Luis Meléndez.
D'altra banda, del 15 de maig al 31 d'agost, el Museu de Belles Arts acollirà La Casa de Lívia, la primera presentació a Espanya de la instal·lació completa que l'artista Santiago Ydáñez va realitzar en 2018 amb la seua interpretació que reelabora els antics frescos de la sala hipogea de la Casa de Lívia a Roma, descoberts en 1863.
Estos frescos, una de les representacions de pintura mural més evocadores de l'època romana i l'exemple més antic de pintura botànica romana que es coneix, van ser realitzats per a Lívia Drusil·la, esposa de l'emperador August, i es van retirar de la seua ubicació original en 1951. En l'actualitat es conserven en el Palazzo Massimo, seu del Museu Nazionale Romano.
Santiago Ydáñez (Puente de Génave, Jaén 1967) és un dels pintors espanyols més destacats de les dos últimes dècades, tant a nivell nacional com internacional. La seua particular manera d'abordar la pintura figurativa des del gestual i el fotogràfic a l'uníson, l'ha fet ser amo d'un llenguatge propi que evoluciona constantment.
L'exposició Pedro Orrente (Múrcia, 1580 - València, 1645). Un artista itinerant a l'Espanya del Segle d'Or ocuparà la part central de l'any: del 10 de juliol al 12 d'octubre, revisant la figura d'este pintor, personalitat d'extraordinària importància en la pintura espanyola de l'època.
Elaborat per José Redondo Cuesta (Universitat de Castella-La Manxa), este projecte expositiu produït pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana resitua historiogràficament la figura d'Orrente, un artista clau per a entendre l'evolució de l'art valencià des del primer naturalisme de Francisco Ribalta cap als postulats més dramàtics del seu fill Juan i de Jerónimo Jacinto de Espinosa.
Finalment, Clàssics i moderns. Obres mestres de la Col·lecció BBVA serà la proposta que tancarà l'any (del 13 de novembre de 2025 al 15 de febrer de 2026), produïda conjuntament entre la Col·lecció BBVA i el Museu de Belles Arts de València.
La col·lecció artística del Banc Bilbao Vizcaya Argentaria és, sens dubte, una de les més riques de l'Estat espanyol. El seu caràcter és eclèctic, perquè prové de l'agregació del patrimoni cultural d'entitats d'implantació geogràfica i abast molt diversos.
Esta exposició, comissariada per Pablo González Tornel, director del Museu de Belles Arts de València, estudia les obres mestres d'art clàssic d'esta col·lecció: aquelles pintures que solen identificar-se com d'alta època, del segle XIX i del període d'entresegles, peces que compartixen, malgrat la distància temporal entre elles, un mateix codi formal, el del realisme figuratiu tal com va ser definit a Flandes i Itàlia a principis del segle XVI.