El Museu de Belles Arts de València incorpora 70 obres en les noves sales dedicades al retrat i al paisatge del segle XIX

València (02.11.2023). El director del Museu de Belles Arts de València, Pablo González Tornel, ha presentat este dijous la nova instal·lació museogràfica de les sales de la col·lecció permanent dedicades al retrat i al paisatge en la pintura del segle XIX i principis del XX.

González Tornel ha assenyalat que, amb esta nova actuació, el Museu de Belles Arts «avança en el seu procés de renovació de la museografia dels segles XIX i XX, una de les prioritats que el centre s'havia marcat per a l'any 2023». «En el futur serà necessari guanyar nous espais per a posar a la disposició del públic la gran quantitat d'obres mestres custodiades en el Museu», ha afegit.

Les quatre noves sales, situades en la planta primera de l'edifici claustral del Museu, estan conformades per 70 obres de reconeguts artistes de la segona meitat del segle XIX i la primera del XX que van destacar en estos gèneres pictòrics, com és el cas de Federico de Madrazo, Antonio Gisbert, Francisco Domingo, Ramon Casas, Luis Graner, Emilio Sala o Cecilio Pla, en el cas del retrat, i Aureliano de Beruete, Mariano Fortuny, Darío de Regoyos, Santiago Rusiñol, Joaquín Agrasot o Genaro Lahuerta, en el cas del paisatge.

De les obres que s'exhibeixen ara, 10 es presenten per primera vegada al públic després de la seua adquisició per tractar-se de compres realitzades en els últims tres anys per a formar part dels fons públics del centre. És el cas de Família al jardí de Luis Graner, Port de Cudillero d'Enrique Martínez Cubells, o La libèl·lula de Mariano Fortuny, pintures adquirides en 2023 per la Generalitat per al Museu.

Entre estes noves incorporacions figuren també algunes de les recents donacions efectuades al Museu de Belles Arts de València, com és el cas de Paisatge d'Alacant. Platja de Sant Gabriel de Francisco Lozano, donat en 2022 per la seua filla Teresa Lozano, o La dansa d'Horacio Ferrer de Morgado, donada el mes de juliol passat per Horacio Ferrer Rodríguez, fill de l'artista.

Així mateix, formen part també del discurs museogràfic de les noves sales tres adquisicions realitzades per l'Associació d'Amics del Museu de Belles Arts de València: el Retrat de xiquet jugant de Cecilio Pla, adquirit en 2021; el Retrat de Ramón Peris de Manuel Benedito, que va ser adquirit en 2022; i un Nu femení de Ramon Martí Alsina, adquirit este mateix any 2023.

El director del Museu de Belles Arts de València ha recordat que «hui el Belles Arts es converteix en el centre de referència en art del segle XIX a València, un èxit en el qual tota la societat ha de reconéixer el mèrit de la formidable donació que va realitzar Pere Maria Orts Bosch en 2004». El director ha assenyalat també que «l'ànima d'un museu és la seua col·lecció artística, i només incrementant-la les institucions poden millorar dia a dia».

González Tornel ha subratllat que «la sòlida política d'adquisicions i donacions dels últims anys ha permés incloure en el discurs del Belles Arts a grans mestres com Mariano Fortuny o Ramon Casas». Segons el director, «el creixement de la col·lecció no fa sinó reforçar la brillant escola valenciana d'entresegles, fent-la brillar en els seus contextos espanyol i europeu».