Exposicions actuals

Creure a través dels ulls. Pintura i veritat a la València del segle XVII

Creure a través dels ulls planteja una mirada a la pintura valenciana del segle XVII a través de 44 obres pertanyents a les col·leccions del Museu de Belles Arts de València. L'eix vertebrador és el Naturalisme en la pintura religiosa i les raons que van motivar, a València, aquesta opció estètica que es va mantindre vigent fins a finals del Sis-cents. Així, es proposa que les creences visuals, o la religió expressada i provada a través d'imatges, van donar lloc, en el segle XVII, a una manera molt concreta de pintar i d'esculpir, particularment en els territoris que van romandre catòlics després de l'eclosió del protestantisme. Veure era creure, la pintura va servir com a prova de fe en tot l'arc mediterrani.

Aquest fil argumental s'analitza a través de tres àmbits expositius de similar desenvolupament dedicats, el primer, a les arrels estilístiques del realisme barroc i els dos restants a les seues bases conceptuals. Així, l'exposició s'estructura en cinc seccions: la primera d'elles, ‘Creure a través dels ulls', introdueix l'espectador en el realisme de la pintura valenciana barroca a través de natures, vives i mortes, que enganyen l'ull humà.

La segona secció, ‘Una certa mirada italiana', analitza les fonts del corrent naturalista en la pintura valenciana emprant, tant pintures de procedència italiana, com a còpies antigues i interpretacions valencianes d'autors com Orrente, Ribalta i Espinosa.

‘De la contramaniera al realisme caravaggesc' mostra l'evolució de la pintura valenciana cap a pressupostos naturalistes de la mà d'autors com Francesc Ribalta, Jeroni Jacint Espinosa o Miquel March.

La quarta secció, ‘Relíquia i Imatge', presenta les bases conceptuals del realisme pictòric en l'art religiós vinculant-lo amb la seua funció de testimoniatge de veritat doctrinal o de fe mitjançant dues idees que se superposen: l'art com a signe i l'art com a icona.

Finalment, ‘Retrat i Veritat' analitza el naturalisme de la pintura quan aquesta es presenta a l'espectador com a vertader retrat, una fotografia de la realitat que ha de ser totalment versemblant.

EXPOSICIÓ
21 octubre 2021 - 6 febrer 2022 (PRORROGADA FINS AL 20 FEBRER 2022)
Sala Joanes d'exposicions temporals

Comissari: Pablo González Tornel (director del Museu de Belles Arts de València)