Dia Internacional dels Museus 2021

El 18 de maig se celebra una nova edició del Dia Internacional dels Museus (DIM), creat pel Consell Internacional de Museus (ICOM) en 1977 amb la finalitat de sensibilitzar al gran públic respecte al paper dels museus en el desenvolupament de la societat.

Enguany compta amb el lema El futur dels Museus: recuperar i reimaginar. El 2020 ha sigut un any com cap altre. La crisi de la Covid-19 es va propagar pel món sencer abruptament, impactant tots els aspectes de les nostres vides: des de les interaccions amb els nostres sers estimats, fins a la forma en què percebem les nostres llars i ciutats, passant pel nostre treball i la seua organització. Alguns problemes s'han exacerbat, portant-nos a qüestionar l'estructura mateixa de les nostres societats: la crida per la igualtat és més forta que mai.

Els museus no són una excepció a aquests canvis. El sector cultural es troba entre els més afectats, amb greus repercussions econòmiques, socials i psicològiques a curt i llarg termini. No obstant això, aquesta crisi també ha servit de catalitzador per a innovacions crucials que ja estaven en marxa. En particular, un major enfocament cap a la digitalització i la creació de noves formes d'experiència i difusió culturals.

Aquest és un moment crucial per a les nostres societats: els museus han d'assumir i liderar el canvi. Ha arribat el moment de repensar la nostra relació amb les comunitats a les quals servim, d'experimentar amb models nous i híbrids de consum cultural i de reafirmar amb força el valor dels museus per a la construcció d'un futur just i sostenible. Hem d'advocar pel potencial creatiu de la cultura com a motor de recuperació i innovació en l'era post-Covid.

Per a celebrar aquestes commemoracions, el Museu de Belles Arts de València ha preparat una sèrie d'activitats especials d'acord amb el calendari que es detalla a continuació.

Programa general

Dijous, 13 maig 2021

18.00 h.: El Museu: canvis i permanències, conferència a càrrec de Mª Dolores Jiménez-Blanco, directora general de Belles Arts (Ministeri de Cultura i Esport)

Lloc: Saló d'actes

Aforament limitat. La inscripció prèvia estarà oberta des de les 10 h. del dia anterior a l'activitat, cridant al telèfon 96 387 03 00 (màxim 2 localitats per persona)

Divendres, 14 maig 2021

18.00 h.: El Museu de Belles Arts de València en la cruïlla, conferència a càrrec de Pablo González Tornel, director del Museu

Dissabte, 15 maig 2021

11.00 a 13.00 h.: Taller de dibuix arquitectònic a càrrec d'Hugo Costa (IG: @yolahugo) per a públic a partir de 12 anys

Lloc: Pati de l'Ambaixador Vich / Claustre de Pérez Castiel

Aforament limitat. Inscripció prèvia cridant al telèfon 96 387 03 00

11.30 h.: Músic al Museu: actuació de Bachtok Music (grup de corda: Martín Buchhalter, violí; Pablo Borreguero, violí; Pablo Silvestre, viola; Tarek Tebsamani, contrabaix)

Lloc: Sala del Cor

19.00 h.: Música al Museu: Escaramuzas de plata, concert a càrrec de Música Trobada (descarrega el programa del concert)

Lloc: Pati de l'Ambaixador Vich

Diumenge, 16 maig 2021

10.30 a 13.00 h.: Actuacions de KOBULU Dance Company, amb peces breus de dansa inspirades en obres de la col·lecció permanent del Museu que aniran desenvolupant-se de manera simultània en diferents ubicacions (passes cada 30 minuts)

Lloc: sales de la col·lecció permanent

12.00 h.: Música al Museu: actuació de Con dos coplas de más

Lloc: Pati de l'Ambaixador Vich

Dimarts, 18 maig 2021

10.30 h.: Visites a magatzems d'obres i taller de Restauració

12.30 h.: Visites a magatzems d'obres i taller de Restauració

17.00 h.: Presentació i projecció del documental Fortuny. La muerte del pintor (2020), d'Emiliano Cano Díaz [Estrena a la Comunitat Valenciana]

EL BOSCH x 100

Amb motiu del Dia Internacional dels Museus 2021, el Museu de Belles Arts de València vos convida de nou a participar, un any més, en una activitat dirigida per l'artista plàstica Tina McCallan: la recreació de la taula central del Tríptic de la Passió del Bosch, excepcional conjunt elaborat cap a 1510-1520 a Flandes i que va pertànyer a Mencía de Mendoza.

Necessitem 100 persones per a pintar cadascuna un quadrat en un gran llenç, participant així en una activitat de pintura col·lectiva. No es necessita cap experiència prèvia i és gratuït. Hi haurà assistents que ajudaran els participants a realitzar l'activitat en valencià, castellà i anglés. McCallan ha realitzat projectes similars en llocs com la National Gallery de Londres, el Festival of Contemporary Performing Arts de Glastonbury i fins i tot en la seu de les Nacions Unides a Líban.

Horari de l'activitat:

Divendres 14 de maig, de 10.00 a 13.00 h.

Dissabte 15 de maig, de 10.00 a 14.30 h. i de 16.30 a 20.00 h.

Diumenge 16 de maig, de 10.00 a 14.30 h.

Aforament limitat. Inscripció prèvia cridant al telèfon 96 387 03 00 (s'assignarà tram horari per a realitzar l'activitat)

Vos convidem a més al fet que, durant aquests dies, ens seguiu i connecteu amb nosaltres dins i fora (de manera presencial i/o virtual) del Museu amb les següents etiquetes:

#SomBellesArts

#DiaInternacionalDelsMuseus