Cercador


Natura morta amb fruitera de ceràmica

Natura morta amb fruitera de ceràmica

Tomás Yepes (València, ca. 1595 - 1674)

La personalitat de Tomàs Yepes en la València siscentista adquireix un valor singular per la seua dedicació quasi exclusiva a la natura morta, gènere en el qual demostra excel·lents dots aconseguint un estil molt personal. En aparéixer Yepes entre els matriculats en el Col·legi de Pintors de 1616, el seu naixement esdevindria abans de 1596, per a tindre llavors majoria d'edat. En la seua joventut degué conéixer els quadres de natures mortes que van pertànyer a l'arquebisbe Joan de Ribera i van ser venuts en pública subhasta després de la seua mort en 1611. D'altra banda consta que va estar casat amb Anna Heres, filla de l'escultor autor de la talla del cadirat del cor del Col·legi de Corpus Christi, fundació amb la qual Yepes va mantindre tractes al llarg de la seua vida. La sospita que pogué viatjar a Castella i conéixer obres de Van der Hamen, Loarte o Sánchez Cotán, s'ha adduït per a explicar la seua formació de bodegonista. El seu primer llenç signat conegut és de 1642, però ja en 1632 s'esmentaven quadres seus de fruites.

Aquest llenç presenta com a element principal un gran bol de ceràmica de Delft, decorat en la seua superfície amb una marina, replet de prunes, peres i pomes, i que descansa sobre un ampit d'ornamentació classicista, retallat sobre un fons d'ampli paisatge amb un efecte de trompe l'oeil. El bol ceràmic està resolt amb habilitat, ressaltant l'afilat bord del recipient mitjançant una subtil línia discontínua blanca.

Datació:

ca. 1645

Tècnica:

Oli sobre tela

Dimensions:

68,2 x 91,5 cm

Número d'inventari:

3/96

Procedència:

Adquisició del Ministeri d'Educació i Cultura (1996)