Trompe-l’oeil amb armes, pertrets de caça i rellotge
Trompe-l'oeil amb armes, pertrets de caça i rellotge
Vicente Vitoria (Dénia, 1650 - Roma, 1709)
L'únic conreador de la pintura de trompe-l'oeil a la València de finals del segle XVII va ser Vicente Vitoria, verdader mestre a convertir el fingit en una nova realitat, perícia que ja va ser lloada pel mateix Palomino.
L'obra representa de manera realista dues armes, un rellotge i un ganivet, a més d'alguns objectes de caça, penjats sobre una paret clivellada, creant un admirable efecte d'artifici. Testimonia el mestratge del pintor i la singularitat d'esta mena d'obres, l'equivalent de les quals pot trobar-se en les realitzacions del flamenc Cornelis Gysbrechts o l'alemany Jacobus Biltius. Esta peça del canonge Vitoria guarda relació amb aquella conservada en el Museu Nacional del Prado, Armes i pertrets de caça, procedent de la col·lecció de Florencio d'Estoup de Múrcia.
El Museu de Belles Arts de València conserva també un bell Trompe-l'oeil amb estris de cuina (Inv. 61/2012), adquirit en el mercat d'antiguitats, amb utensilis i comestibles de l'horta mediterrània que l'artista, igual que en este, situa sobre un mur blanc en el qual, fins i tot, fingix l'osca produïda per un clau en la paret, com en l'armer del Prado, per a augmentar l'efecte de veracitat.
Datació:
ca. 1690
Tècnica:
Oli sobre tela
Dimensions:
80 x 63 cm
Número d'inventari:
19/2008
Procedència:
Adquisició del Ministeri de Cultura (2008)