« Ves enrere

Crist mort adorat per àngels

Crist mort adorat per àngels

Crist mort adorat per àngels

Juan Antonio de Frías Escalante (Còrdova, 1633 - Madrid, 1669)

Obra important en la producció del pintor cordovés Frías Escalante, qui va treballar a Madrid al costat de Francisco Rizi (1614-1685) assimilant les novetats italianes i flamenques de les col·leccions reials. El tractadista i biògraf Palomino cita la seua perícia com a dibuixant i l'admiració que l'artista professava pels venecians, especialment dirigida cap a Tintoretto i Veronés.

Esta bella composició de colorit de tradició veneciana presenta també una forta empremta vandyckiana en la disposició en diagonal de Crist difunt, desplaçat a un segon pla, amb focus de llum, ressaltant l'anatomia del cos que reposa sobre el drap blanc. De fet, la pintura es tenia per obra de Van Dyck, i va ser incorporada al catàleg d'Escalante per Matías Díaz Padrón. El model de Crist amb el cap girat cap a un costat i les cames lleugerament flexionades serà repetit en posició invertida en el Crist mort que guarda el Museu del Prado, firmat per Escalante en 1663.

Alguns àngels, la calavera i els instruments del martiri estan distribuïts sàviament a contrallum, recurs venecià que valora la presència del cos de Jesús, en el qual es posen les mirades dels personatges que l'envolten. Un àngel jove, amb el mantell roig flotant en l'aire, besa la seua mà esquerra amb devoció profunda. Un altre, als seus peus, sosté un clau i el mira amb amorosa entrega. En primer terme s'advertix la part superior de la creu, una calavera i una safa. Un àngel xiquet, agenollat en gest d'adoració, tanca la composició per l'esquerra i a dalt, a la dreta, altres dos angelets porten la corona d'espines.

El mode en què es difuminen els contorns, el modelatge dels cabells, i la pinzellada llarga i lleugera són característics de la seua producció.

L'obra, que apareix firmada en el travesser de la creu fent ús del cognom matern, com en la majoria dels seus quadres segons el costum freqüent a la Còrdova d'aquell temps, procedix del convent madrileny de Santa Isabel, on es trobava al començament del segle XX. Després de la guerra civil espanyola seria venut, passant a les mans de particulars fins a 1998 en què la Generalitat l'adquirix per al Museu de Belles Arts de València.

 

Inscripcions: «J.A. Escalante» (Firmat. Sobre el travesser de la creu, cal·ligrafia incisa en la pintura)

Datació:

ca. 1660

Tècnica:

Oli sobre tela

Dimensions:

209 x 170,5 cm

Número d'inventari:

2/97

Procedència:

Adquisició de la Generalitat (1997)