Projecte Gigapixel: obres del Museu de Belles Arts de València fins al mínim detall

València (14.06.2021). La Universitat Politècnica de València i el Museu de Belles Arts de València han col·laborat en la realització d'un Projecte d'Investigació dedicat a la catalogació i a la visualització virtual d'algunes de les seues principals obres d'art amb ultra alta resolució o resolució gigapixel, els resultats del qual estan disponibles des del Catàleg de la web del propi Museu i a través de la pàgina web específica de la UPV www.gpix.upv.es.

Els resultats d'aquest projecte pretenen posar en valor el patrimoni pictòric valencià i satisfer no sols els amants de l'art i el públic general, sinó també els conservadors d'art que trobaran en aquesta tècnica una eina d'anàlisi i documentació gràfica excepcional.

Aquest projecte d'investigació ha sigut finançat amb ajuda a Primers Projectes d'Investigació (PAID-06-18), pel Vicerectorat d'Investigació, Innovació i Transferència de la Universitat Politècnica de València. L'equip d'investigadors està format pels professors Pedro M. Cabezos Bernal, Pablo Rodríguez Navarro, Teresa Gil Piqueras, Juan J. Cisneros Vivó i Cristian Gil Gil.

Els resultats del projecte permeten la visita virtual de les obres amb una qualitat sorprenent, en la qual el visitant podrà ampliar la imatge, de tal manera, que es podran observar detalls que resultarien inapreciables a simple vista. Amb aquesta iniciativa el Museu de Belles Arts de València se situa al costat dels principals museus internacionals que estan començant a utilitzar la fotografia gigapixel per a divulgar i documentar les seues obres. Com ha afirmat el director del Museu, Pablo González Tornel, ‘aquest projecte suposa una aposta decidida per la ciència aplicada a l'art que permet visualitzar la pintura com mai s'havia fet'.

En aquest projecte s'ha realitzat una selecció d'algunes de les principals obres de la col·lecció permanent del Museu de Belles Arts proposades pel personal del centre, i s'han documentat un total de 13 pintures que representen diferents etapes històriques, des del Gòtic fins a la pintura contemporània. Pablo González Tornel ha declarat que ‘els resultats d'aquest projecte són una mostra dels excel·lents fruits que pot generar la col·laboració entre les universitats i els museus'. Igualment, ha reconegut que ‘el projecte liderat per Pedro Cabezos contribueix a la digitalització de les col·leccions del Museu de Belles Arts de València' i que ‘Gigapixel és una aposta per la democratització de l'accés a la cultura que permetrà el gaudi d'aquesta a aquelles persones amb dificultats per a desplaçar-se físicament al Museu'.

L'equip d'investigadors de la UPV responsables del projecte ha desenvolupat una nova metodologia per a la complexa tasca de l'adquisició fotogràfica d'ultra alta resolució, que permet obtindre un extraordinari grau de detall i precisió. Tal com comenta el professor Pedro M. Cabezos, investigador principal del projecte, ‘aquest tipus de fotografia no resulta una tasca senzilla, ja que les imatges que es generen solen tindre més d'un gigapixel de resolució, la qual cosa equival a més de 1.000 megapixels. Per a fer-nos una idea, pensem que una càmera digital professional actual d'alta gamma proporciona imatges d'al voltant de 40 megapixels, per la qual cosa generar una imatge gigapixel suposa realitzar la unió de centenars o fins i tot milers de fotografies parcials de l'obra pictòrica preses amb un teleobjectiu'.

Perquè aquest tipus d'imatges, de tan enorme resolució, puguen ser visualitzades amb soltesa a través d'internet i mitjançant qualsevol ordinador o dispositiu portàtil, ja siga un telèfon mòbil o una tauleta, és necessari emprar tècniques especials per a descompondre les imatges en fragments o mosaics multiresolució. Això permet carregar les imatges progressivament i en temps real, a mesura que l'espectador amplia el detall de la visualització. Per tal d'aconseguir-ho és necessari emprar visors web específics que permeten assaborir fins l'últim detall amb una experiència de navegació molt fluida.

Com a resultat de la col·laboració per a la realització d'activitats culturals entre el Col·legi Territorial d'Arquitectes de València (CTAV) i el Museu de Belles Arts, aquest projecte es mostrarà al públic en una exposició a la sala d'exposicions del CTAV, Espai Guastavino, durant el mes de setembre que ve.

Les obres del Museu de Belles Arts de València documentades en aquest projecte són les següents:

Mare de Déu de la Llet, de Bartolomé Bermejo (Inv. 279)

Mare de Déu de les Febres, de 'Il Pinturicchio' (Inv. 273)

Tríptic de la Passió, de l'Obrador de 'El Bosch' (Inv. 264, 265, 266)

Flagel·lació, de Fernando Llanos (Inv. 143/2004)

Sant Sopar, de Joan de Joanes (Inv. 305)

Magdalena penitent, de Pedro Orrente (Inv. 2350)

Autoretrat, de Diego Velázquez (Inv. 572)

Santa Àgueda, de Massimo Stanzione (Inv. 147/2004)

Retrat de Francesc de Moncada, d'Anton van Dyck (Inv. 494)

Sant Bertomeu en el martiri, de Luca Giordano (Inv. 2197)

Retrat de Joaquina Candado Ricarte, de Francisco de Goya y Lucientes (Inv. 583)