El Museu de Belles Arts de València crea un espai amb l’obra escultòrica de Ricard Boix

València (25.11.2021). El Museu de Belles Arts de València ha rebut en donació el Retrat de José Ferrer Mangrina, escultura en guix patinat realitzada en 1926 per Ricard Boix Oviedo (València,1904-1994), l'escultor déco valencià per excel·lència i el que millor simbolitza la transició cap a la modernitat de l'escultura valenciana de les primeres dècades del segle XX.

L'obra, un retrat escultòric de bust de Ferrer Mangrina, amic personal de l'escultor, ha sigut donada per María Teresa i Juan José Ferrer González, nets tots dos del retratat, el rostre del qual es representa de manera realista, minuciosa en els detalls que singularitzen els seus trets. El cabell, per contra, es resol a manera de flocs irregulars, asimètrics, quasi fantàstics, molt en la línia de l'art déco. És aquesta dualitat, entre el realisme del rostre i la imaginació del cabell, la que fa especialment atractiu aquest retrat que, sens dubte i malgrat l'austeritat del material, es convertirà en una de les obres més significatives del Belles Arts.

José Ferrer Mangrina (València, 1901-1964), practicant de professió, va freqüentar els cercles intel·lectuals i artístics de la ciutat, on va forjar una gran amistat tant amb Ricard Boix com amb el seu germà Artur, també artista. Assidu a les tertúlies del Café Gran Peña i l'Ateneu, va ser membre del partit Esquerra Republicana i de l'Agrupació Valencianista Republicana. En 1939, José Ferrer va ser un dels últims exiliats que va embarcar en el vaixell Stanbrook en el port d'Alacant rumb a un llarg exili en el nord d'Àfrica, d'on va tornar a Espanya en 1950.

Arran d'aquesta donació, el Belles Arts ha creat un espai en la seua col·lecció permanent dedicat a Ricard Boix que resitua la producció d'un dels escultors més rellevants de la primera meitat del segle XX. El bust de Ferrer Mangrina està acompanyat de tres escultures més de Boix que ja posseïa el Museu: Arquers, República espanyola i Sindicat, relleus de fort contingut polític i social en els quals demostra una perfecta simbiosi entre forma i significat.

El director del Museu de Belles Arts de València, Pablo González Tornel, ha assenyalat que «la generositat dels descendents de José Ferrer Mangrina ha possibilitat que, al costat de les tres peces que el Museu ja posseïa, es cree en la institució un espai dedicat a l'escultor Ricard Boix». Igualment, ha afirmat que «amb aquesta intervenció, el Museu recupera un dels artistes més destacats de la València del segle XX, amb una sensibilitat molt particular i unes connexions amb l'art déco que fan de la seua obra escultòrica una de les més significatives de la centúria». A més, González Tornel ha subratllat que «tan important com recuperar el magnífic escultor que va ser Boix, resulta reivindicar la memòria de José Ferrer un dels exiliats que va embarcar en 1939 en el vaixell Stanbrook».

En la presentació d'aquest nou espai, el director del Museu, Pablo González Tornel, ha estat acompanyat per Marisa Ferrer Hurtado, filla de José Ferrer, María Teresa Ferrer González i Juan José Ferrer González, els seus nets i donants del bust que retrata el seu avantpassat, així com per Kharis Boix, filla de l'escultor Ricard Boix.

Ricard Boix

El jove Boix va rebre el primer aprenentatge artístic del seu germà Artur, i després en el taller d'Eugeni Carbonell. Ja llavors, i més tard amb el seu viatge a París en 1930, el seu llenguatge es va orientar cap a l'estètica art déco donant lloc a peces d'una enorme delicadesa i originalitat. Amb companys brillants com Antoni Ballester Vilaseca o Rafael Pérez Contel, Ricard Boix va protagonitzar una renovació de l'escultura valenciana que va ser truncada per la Guerra Civil i el posterior règim dictatorial.

Va ser un hàbil fisonomista que va saber insuflar a la matèria inerta la vida que s'amagava darrer dels ulls de les persones a les quals va retratar, com ho demostra el bust que ha sigut donat al Museu, que enriqueix la col·lecció d'obres de Boix presents en les seues col·leccions.