Exposicions actuals

Surrealismes. Obra gràfica de la Colección BBVA

El terme surrealisme, del francés surréalisme, va ser emprat per primera vegada en 1917 per Guillaume Apollinaire en una de les seues obres literàries. No obstant això, va cobrar carta de naturalesa una mica després com a definició del moviment artístic i literari sorgit a França al començament del segle XX i caracteritzat per donar primacia a l'inconscient i a l'irracional. El 15 d'octubre de 1924 el poeta i crític francés André Breton va publicar el Manifest del surrealisme, assumint la seua inclusió dins de les avantguardes de principis de segle i, per tant, el seu caràcter subversiu contra l'orde establit i el sistema tradicional de les arts.

El surrealisme, tal com el va definir André Breton, està íntimament relacionat amb les teories de Sigmund Freud sobre el subconscient i la psicoanàlisi. Malgrat el seu naixement com un moviment poètic que pretenia potenciar els automatismes mentals i emocionals davant la raó, en 1928 el mateix Breton va publicar El surrealisme i la pintura, assenyalant les infinites possibilitats que este moviment oferia per a les arts visuals. Luis Buñuel, Salvador Dalí, Paul Éluard, Max Ernst, Yves Tanguy, René Magritte o Tristan Tzara es van vincular immediatament amb les propostes de Breton i amb la ideologia comunista. Altres artistes surrealistes com Jean Arp o Joan Miró es van mantindre, no obstant això, allunyats de la política.

El clímax d'este moviment artístic es va produir en 1938 amb l'Exposició Internacional del Surrealisme de París i la seua decadència va començar immediatament després amb la Segona Guerra Mundial. A Espanya, a més de Miró i Dalí, van ser destacats protagonistes Remedios Varo, Maruja Mallo, Gregorio Prieto, Benjamín Palencia o Óscar Domínguez. A més, el paper dels surrealistes espanyols en la cinematografia va ser molt destacat, no sols gràcies a Buñuel, sinó també a través de les escenografies dissenyades per Dalí per a Disney o Hitchcock.

La Colección BBVA és el resultat d'una llarga tradició de mecenatge exercit pels principals bancs que conformen hui dia el Grup BBVA, encaminada a la preservació del patrimoni artístic espanyol i el suport a generacions d'artistes. Com a part de la seua vocació i compromís de conservar i acostar el patrimoni artístic al públic més ampli possible, aprofitem el centenari del primer Manifest surrealista com a oportunitat per a presentar l'exposició Surrealismes. Obra gràfica de la Colección BBVA.

En ella, el públic podrà contemplar un conjunt de cinquanta-quatre obres d'artistes que van explorar l'univers del subconscient i de l'oníric, desenvolupant una visió particular del món i creant un imaginari propi. Cinquanta-quatre obres les ingràvides formes de les quals, desfigurades o biomòrfiques, ens conviden a somiar i imaginar fons abissals, zones subterrànies, cosmogonies fantàstiques poblades per éssers estranys i misteriosos, mons simbòlics generats per l'experiència individual de cada artista. En definitiva, un recorregut pel singular i sorprenent àmbit del subconscient, on real i irreal resulten categories intercanviables.

EXPOSICIÓ
21 març - 9 juny 2024
Sala Ribalta d'exposicions temporals

Produïda per: Colección BBVA i Museu de Belles Arts de València

Horari de visites guiades a l'exposició (a partir del 9 d'abril):

Dimarts: 10:30 i 17:00 h.

Dimecres: 17:00 h.

INSCRIPCIONS: a partir del 22 de març, cridant al T. 96 387 03 00 (horari d'atenció: de dilluns a divendres, de 10:00 a 14:00 h.)

Taller 'MIRÓ POP'

Amb motiu de l'exposició Surrealismes. Obra gràfica de la Colección BBVA, el Museu de Belles Arts de València oferix al públic un taller didàctic d'estampació a partir de les obres de la Sèrie Mallorca de Joan Miró que formen part de l'exposició. En l'activitat, utilitzarem i explicarem la tècnica de la serigrafia a través de les imatges de Miró i crearem un Miró, més nostre i més pop, a través del joc i l'aprenentatge.

El taller, que va dirigit a totes les edats (menors de 12 anys acompanyats d'un adult), ha sigut dissenyat per l'artista gràfica Eixa (Isabel Ruiz Benavent) i es realitzarà d'11:30 h. a 13:30 h. els dies 14, 21 i 28 d'abril, 5, 12, 19 i 26 de maig, i 2 de juny.

És necessària la inscripció prèvia enviant un mail a eixaesisa@gmail.com indicant nom, número de persones i dia del taller.

+ INFO > punxa en este enllaç