Exposicions pasades

Mirades fotogràfiques

Mirades fotogràfiques

Mirades fotogràfiques

Mirades fotogràfiques és el resultat expositiu d'un dilatat treball d'investigació i formació que s'ha anat gestant a partir de l'elaboració d'un treball personal del fotògraf i professor de l'Escola Superior d'Art i Tecnologia (ESAT), Alberto Adsuara. Així, a la manera dels antics mestres de taller i els seus aprenents, Adsuara va reptar els seus alumnes a enfrontar-se a una obra del Museu de Belles Arts de València, estudiar-la i, jugant amb els seus elements icònics, interpretar davall un punt de vista actual el quadre triat, sempre amb la condició de no trair els valors estructurals de l'original.

Es tracta d'actualitzacions/interpretacions fotogràfiques de pintures del passat. S'ha donat absoluta llibertat als alumnes perquè pogueren triar quin dels dos possibles camins triaven: o el d'actualitzar o el d'interpretar. El primer donava peu a una imatge que només pretenia ser una transcripció formal més o menys «idèntica» a l'original. El segon generava una certa conceptualització que refeia la temàtica buscant un nou nivell interpretatiu.

Només cal disfrutar de les imatges contingudes en l'exposició per a comprovar que els aprenents no van defraudar el mestre. Totes elles tenen una magnífica resolució tècnica, però, per damunt d'esta circumstància, aporten una visió personal i sovint irònica de les obres que reinterpreten.

En cap cas pretenem que la mostra es convertisca en un joc que admeta comparacions, per la qual cosa l'original es presenta en una xicoteta reproducció situada relativament allunyada de l'obra fotogràfica de major format. El que obligar a l'espectador a acostar-se a la reproducció per a veure amb comoditat i a allunyar-se de la mateixa per a poder veure bé el «original» fotogràfic.

L'exposició mostra 30 fotografies que reinterpreten obres pertanyents a la col·lecció permanent del Museu de Belles Arts de València de pintors com Vicent Macip, Nicolau Falcó, Velázquez, Cornelisz van Haarlem, Asensio Juliá, Ignacio Pinazo o Cecilio Pla entre altres. No són meres recreacions d'escenes o personatges de quadres exposats en el Museu sinó que, partint d'estos autors clàssics, trobem referències directes o senyals al nostre univers cultural quotidià: un accident de motocicleta; icones cinematogràfiques com La taronja mecànica; vestits de personatges de ciència-ficció; presència limitant del món digital en la nostra vida; referències a sèries de televisió d'èxit o denúncia social, com els xiquets soldats; imatges de mites pop; inclús zombies.

I, a més, Mirades fotogràfiques és un compromís incontestable per la valoració de llenguatges la capacitat plàstica de la qual dista molt d'estar acabada, i un magnífic exponent dels suggeriments que susciten les col·leccions del Museu de Belles Arts com a font inesgotable d'inspiració.

Artistes participants: Ghizlane Gayyo, Guillem Zaballos, Nacho Bueno, Alberto Adsuara, Saúl García, Ana Báguena, Lucía Gregori, Jonathan Kutnowski, Alejandra Nores, Alex Postigo, Cristina Peral, Pablo López, Blanca Vargas, David Luis Vañó, Javier Cillero, Alba Abellán, Raquel Arruñada, Reveca Gómez, Mª Gabriela Mora.

Dates: 23 febrer - 30 abril 2017 (PRORROGADA FINS AL 28 DE MAIG)
Lloc: Sala Joanes d'exposicions temporals
Comissari: Alberto Adsuara (professor de l'Escola Superior d'Art i Tecnologia, ESAT)
Produïda per: Museu de Belles Arts de València i Escola Superior d'Art i Tecnologia (ESAT)