'Retrat de Francesc de Moncada' de Van Dyck

València (11.02.2021). El Museu de Belles Arts de València ha conclòs els treballs de restauració del Retrat de Francesc de Moncada, obra del genial pintor flamenc del segle XVII Anton van Dyck (1599-1641).

Amb aquesta sèrie de vídeos podreu seguir tots els passos que els restauradors del mateix Museu i de l'Institut Valencià de Conservació i Restauració de Bens Culturals (IVCR+i) han donat en el complex procés de restauració d'aquesta pintura, en cadascuna de les seues etapes. Així, afegim un valor de coneixement en mostrar tant el resultat final com els processos que han fet possible la recuperació d'aquesta peça pels tècnics de Restauració del Museu i de l'IVCR+i.

Capítol 1. Van Dyck | Descripció i trasllat de l'obra
De la mà dels professionals del Museu de Belles Arts de València, coneixerem com és esta obra i a qui representa, així com el procés de trasllat de la pintura al Taller de Restauració del Museu de Belles Arts de València per a iniciar la seua restauració.

Capítol 2. Van Dyck | Documentació, retirada del marc i primers estudis
Després del trasllat de l'obra al Taller de Restauració, els tècnics del Museu de Belles Arts de València ens detallen el procés de documentació de la pintura de Van Dyck que es va a intervindre. Amb la retirada del marc, s'inicien els primers estudis que marcaran els passos que s'ha de seguir en la restauració material del Retrat de Francesc de Moncada.

Capítol 3. Van Dyck | Radiografia del quadre
Què passa quan un quadre es retira de la seua sala d'exposició? Per a què es fan radiografies de les obres? Responem a estes preguntes en el capítol 3 de la sèrie sobre la restauració del Retrat de Francesc de Moncada, de Van Dyck. A més, continuem coneixent el treball dels professionals del Museu de Belles Arts de València que formen el seu equip humà.

Capítol 4. Van Dyck | Proves multiespectrals i anàlisis químiques
De la mà dels restauradors del Museu de Belles Arts de València i de la Subdirecció de Conservació, Restauració i Investigació IVC+R de CulturArts Generalitat, continuem coneixent les proves prèvies a l'inici de la restauració efectiva del Retrat de Francesc de Moncada d'Anton van Dyck que es conserva al Museu de Belles Arts.

En esta quinta entrega de la sèrie sobre la restauració del Retrat de Francesc de Moncada d'Anton van Dyck, coneixerem la seqüència de proves dels distints sistemes de neteja els resultats de la qual ens han permés elaborar el procediment de neteja més adequat per a esta obra, i després de la seua aplicació efectiv sobre la tela, assistim també als primers resultats de l'eliminació de vernissos efectuada pels restauradors del Museu de Belles Arts de València i de la Subdirecció de Conservació, Restauració i Investigació IVC+R de CulturArts Generalitat.

Capítol 6. Van Dyck | Preparació i procés d'estucat
El sext capítol de la sèrie sobre la restauració del Retrat de Francesc de Montcada d'Anton van Dyck està dedicat a la fase d'estucat de la pintura. Les restauradores del Museu de Belles Arts de València i de la Subdirecció General de l'Institut Valencià de Conservació i Restauració IVC - Generalitat Valenciana ens detallen pas a pas el procés de preparació de l'estuc i les tècniques de reomplit, anivellat i aplicació de textura a l'estucat per a una correcta visualització final de l'obra pictòrica una vegada restaurada.

En aquest capítol vos mostrem l'última fase de la restauració duta a terme pel Departament de Restauració del Museu de Belles Arts i la Subdirecció General de l'Institut Valencià de Conservació i Restauració IVC - Generalitat Valenciana, en la qual es realitza la reintegració cromàtica del color, des d'una primera entonació que cobreix les llacunes d'estuc fins a l'ajust final amb pigments al vernís.

Capítol 8. Van Dyck | Reintegració cromàtica · Fase 2
Última entrega de la sèrie de vídeos sobre la restauració del Retrat de Francesc de Moncada d'Anton van Dyck del Museu de Belles Arts de València. En aquest capítol final, les restauradores de l'Institut Valencià de Conservació i Restauració de Bens Culturals (*IVCR+i) ens donen detalls de l'última fase de reintegració cromàtica, en la qual es realitza l'ajust cromàtic definitiu, i de l'envernissat final que conclou la restauració de l'obra