« Ves enrere

Sant Jaume i sant Gil Abat

Sant Jaume i sant Gil Abat

Sant Jaume i sant Gil Abat

Joan Reixach (Documentat a València entre 1437 i 1486)

Este panell, que va ingressar en el Museu de Belles Arts amb la desamortització del convent del Carme Calçat de València, és una de les obres mestres de la pintura gòtica valenciana. Constituix la taula central d'un desaparellat retaule dedicat a sant Jaume i sant Gil abat. La Mort de sant Gil de la col·lecció John G. Johnson del Philadelphia Museum of Art i una altra taula amb Sant Gil ferit en el pit per un arquer en presència de la cérvola, en col·lecció privada, van formar part pel que sembla del mateix retaule.

Reixach dota els dos benaurats d'una forta caracterització i gravetat en les seues expressions serenes, presentant-los sobre fons daurat amb els paviments ceràmics típics del segle XV valencià. Sant Jaume adopta l'aparença de pelegrí, sostenint el llibre que esmenta al seu pare, el pescador Zebedeu (Mateu 20, 20) i sant Gil, que apareix amb la cérvola que el mantenia durant el seu període d'ermità, porta hàbit de benedictí subjectant el bàcul abacial i la fletxa amb què va ser ferit. La recreació de Reixach en textures matèriques, les lluentors de perles i gemmes i els detalls ornamentals del bàcul abacial, manifesten el grau d'assimilació de la denominada Ars Nova, procedent de Flandes i que va tindre en Jan van Eyck el seu principal creador.

Datació:

ca. 1450-1460

Tècnica:

Tremp, oli i or sobre fusta

Dimensions:

146,5 x 83,5 cm

Número d'inventari:

174

Procedència:

Convent de la Mare de Déu del Carme, València