Exposicions pasades

« Ves enrere

Col·lecció Delgado

Col·lecció Delgado

Col·lecció Delgado

Els museus moderns estan desenvolupant una col·laboració cada vegada més intensa i productiva entre les institucions públiques i la iniciativa privada. En aquest marc es presenten els fons pictòrics de la Col·lecció Delgado, que cobreixen un arc temporal ampli des del gòtic internacional tardà fins al segle XVIII.

L'interés de la Col·lecció Delgado se centra en la possibilitat de disfrutar d'obres i artistes poc representats al Museu de Belles Arts de València que enriqueixen i completen la seua extraordinària col·lecció permanent.

Així doncs arreplega noms claus del Renaixement i del Manierisme espanyol com Juan Correa de Vivar i Antonio de Pereda; Alejo Fernández, Eugenio Cajés i Vicente Carducho, pintors que sabem van col·laborar en nombrosos encàrrecs pictòrics. Els llenços d'Orazio Borgianni, de Luis Tristán i Joan Ribalta estan vinculats amb el primer naturalisme en el panorama pictòric espanyol de principis del segle XVII, inclús el cap de Sant Pere de Josep de Ribera datada en 1630. De temps del regnat de Felip III, destaquen els tres retrats de Juan van der Hamen. De l'escola andalusa s'ofereixen exemples de Francisco de Herrera el Vell, Sebastián Martínez Domedel, Bartolomé Esteban Murillo i de Juan de Valdés Leal.

Especial menció mereix per la seua novetat, bellesa i repercussió en els estudis velazquians la Dama de perfil atribuïda a Diego Velázquez; aquest esbós pintat alla prima amb tocs directes i segurs es data en el seu primer viatge a Itàlia. Del cèlebre i versàtil pintor de natures mortes valencià Tomás Yepes es presenta un Bodegó de dolços i fruita seca, obra inèdita i de gran bellesa compositiva, possiblement realitzada en la dècada de 1640.

Del segle XVIII, la Col·lecció Delgado ofereix dos interessants retrats de gran qualitat tècnica i un magnífic bodegó de Luis Meléndez: el retrat de bust adscrit al pintor d'origen escocés Allan Ramsay, magnífic exemple de la retratística anglesa i el retrat del Marqués del Vadillo, sens dubte un dels millors del pintor asturià Miguel Jacinto Meléndez; el Bodegó amb plat de prunes i cireres de Luis Meléndez tanca amb brillantor i el màxim interés el discurs expositiu.

Pertanyents al seicento emilià i romà, la Col·lecció Delgado ofereix una interessant Sagrada Família adscrita al pintor Sisto Badalocchio, d'una certa empremta rafaelesca, i un significatiu llenç de Pier Francesco Mola que representa bé la Visió de sant Bru o bé la Visió de sant Bernat.

Si haguérem de destacar dos criteris definitoris que perfilen i singularitzen aquesta col·lecció estaríem parlant, d'una banda, de la qualitat, i d'un altre, no menys important, de l'òptim estat de conservació de les peces. Amb tot, el fil conductor és la feliç conjunció de la passió, el gust per la bellesa i l'ampli coneixement de la història de l'art del seu propietari que ha sabut en poc de temps prioritzar amb molt d'encert en les adquisicions a gratcient de vegades que els seus descobriments –propiciats gràcies a la seua perspicàcia, bon ull i grans coneixements- havien de referendar-se a posteriori amb estudis rigorosos que recolzaren sense fissures les atribucions raonades de les pintures.

Resulta encoratjador el gran nombre de pintures de la Col·lecció Delgado que no han passat pel món de les subhastes i les exposicions aportant amb això l'oportunitat de conéixer i estudiar de primera mà moltes obres inèdites o poc conegudes.

Una vegada vençut el termini de l'exposició temporal dels fons de pintura antiga de la Col·lecció Delgado, i a través d'un comodat, les obres quedaran cedides al Museu de Belles Arts de València per un període màxim de cinc anys.

EXPOSICIÓ
19 juliol - 29 octubre  2017
Sala Joanes d'exposicions temporals

Comissaris: José Gómez Frechina (historiador de l'art) i David Gimilio Sanz (conservador del Museu de Belles Arts de València)

Produïda per: Museu de Belles Arts de València