Comunicació

« Ves enrere

El Museu de Belles Arts de València recupera un dibuix de Josep Vergara robat fa quaranta anys

El Museu de Belles Arts de València recupera un dibuix de Josep Vergara robat fa quaranta anys

El Museu de Belles Arts de València recupera un dibuix de Josep Vergara robat fa quaranta anys

València (12.03.2021). A principis del mes de febrer de 2021 va arribar al Museu de Belles Arts una consulta remesa per un col·leccionista establit a Madrid sobre un dibuix preparatori per a una petxina arquitectònica amb el tema de l'Epifania (Adoración dels Reis). Aquest dibuix, d'altíssima qualitat, era clarament una obra valenciana del segle XVIII fins al moment no relacionada amb cap pintura mural existent i que apareixia identificat en el seu revers com a obra de Josep Vergara Ximeno (1726-1799).

David Gimilio Sanz, tècnic d'Art Valencià del Museu i especialista en Josep Vergara, va informar d'aquest dibuix detectant que la peça havia aparegut inventariada entre els fons del Museu de Belles Arts de València en els anys 70. No obstant això, quan es va publicar el catàleg de dibuixos de la institució en 1984, Adela Espinós ja va assenyalar la seua desaparició de les col·leccions per un més que probable robatori.

Es tracta d'un dibuix realitzat amb tinta i blanc de plom, un material utilitzat com a pigment, sobre preparació a llapis en suport de paper (245 x 290 mm). Representa l'Adoració dels Reis i situa a l'esquerra a la Mare de Déu asseguda amb l'Infant sobre els seus genolls. Darrere d'ella, en peus, es troba sant Josep. Davant ells, els tres Reis Mags mostrant els seus presents i, a la dreta, la comitiva amb els camells. És una proposta que el pintor valencià va pensar per a decorar una petxina entre dos arcs.

Josep Vergara (1726-1799), al costat del seu germà, l'escultor Ignasi Vergara, va ser fundador de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles i va exercir des d'aquest lloc una hegemonia artística en l'àmbit valencià. No existeix temple valencià que no tinga obra seua, bé siga a l'oli o en pintura mural: Burjassot, l'Alcúdia, Xàtiva, Sagunt, Vall d'Uixó, Chiva, Vila-real, Lliria… i sobretot la ciutat de València.

Els principals edificis en els quals va participar són, sens dubte, la capella de Santa Rosa de Lima, dependent de la Reial Casa d'Ensenyament, situada en el propi edifici de l'Ajuntament de València, amb un programa iconogràfic en el qual s'uneix la pintura mural (en la volta de la capella), els grans llenços (localitzats en el Museu de la Ciutat) i les escultures del seu germà Ignasi. L'altre gran projecte va ser la capella de Sant Vicent Ferrer en el convent de Sant Domènec de València. Ací Vergara va unir el tardobarroc a un llenguatge acadèmic, quasi classicista. Es tracta d'una obra d'art total en la qual s'arremolinen marbres de colors, bronzes daurats i elements arquitectònics que creen un excepcional joc de llums i ombres. Vergara va realitzar un conjunt pictòric de gran qualitat que va completar un dels edificis més opulents i exuberants del segle XVIII valencià.

El Museu de Belles Arts de València guarda un gran nombre d'obres de Josep Vergara entre pintures i dibuixos. Entre les pintures, són especialment significatives les seues Sagrades Famílies. Actualment, hi ha exposada una Aparició de l'Infant Jesús amb sant Josep a sant Antoni de Pàdua (Inv. 1086), de gran qualitat pictòrica i que remet a un gust refinat en el colorit, en la composició i en els afectes. A més, hi ha una sèrie de llunetes i ovals amb sants màrtirs mercedaris, llunetes per al convent de Sant Francesc, per als carmelites descalços de Sant Felip de València, i moltes altres peces.

Entre les seues pintures de cavallet, en el Museu destaca, també, una fabulosa col·lecció de retrats entre la qual es troba el propi autoretrat del pintor (Inv. 1009). Quant als dibuixos de Josep Vergara, el Museu de Belles Arts de València custodia més de 400. Molts d'ells són dibuixos preparatoris per a grans composicions pictòriques o variacions de temes religiosos. Són especialment interessants els dibuixos preparatoris per a les petxines de la Col·legiata de Xàtiva, que versen sobre les dones fortes de l'antic testament (Inv. 8996, 8997, 8999 i 12330).

Davant la detecció d'una peça pertanyent a la col·lecció pública del Museu de Belles Arts de València, el seu director, Pablo González Tornel, va informar el Grup de Patrimoni Històric de la Unitat de la Policia adscrita a la Generalitat que, amb la documentació presentada pel Museu, va procedir a requisar la peça, procés al qual el col·leccionista que la custodiava va col·laborar completament des del primer moment.

S'ha pogut rastrejar el periple del dibuix des d'Alacant, on va ser adquirit per un col·leccionista d'Alcoi. Aquest últim el va vendre a un marxant de Barcelona i la peça, després de passar per diverses mans, va ser adquirida recentment a Madrid. No s'ha pogut, no obstant això, desentranyar els primers passos del dibuix de Josep Vergara després de la seua sostracció del Museu de Belles Arts de València, perquè el seu primer propietari, el col·leccionista alcoià, va morir fa set anys i no s'ha pogut seguir el fil més enllà d'ell.

La col·laboració entre el Museu i la Policia autonòmica ha donat com a fruit la recuperació d'una bellíssima obra de Josep Vergara que de nou forma part del patrimoni cultural de tots els valencians i valencianes.